dinsdag 20 februari 2018

Vogels, Seollal - Koreaans nieuwjaar in Groningen, ananas

Een aantal jaren geleden had ik een bijzonder projectje onderhanden. Het leek mij toen leuk om een tweetal vogels te borduren en die op een aparte manier te verwerken in een raamwerkje. Het borduren was al heel erg leuk, het patroontje vond ik mooi, maar de verdere verwerking ook. Ik had een ijzeren raamwerk groen gespoten en hieromheen maakte ik het borduurwerk. Dit deed ik door draden uit te trekken. Dit was nogal een karweitje, maar dit is het uiteindelijke resultaat geworden. 



Plotseling moest ik hier weer aan denken. Ik moest even zoeken maar toen vond ik het weer. Ik heb het voor het raam opgehangen om er weer even van te kunnen genieten. Want ik vind dat het best wel een leuk object geworden is. Verborgen schatten uit het verleden zeg maar. 
Wij waren bij onze Koreaanse schoondochter en zoon in Groningen afgelopen zondag. Hierover vertelde ik al in mijn vorige bericht. Toen ik bij google ging kijken op "Koreaans Nieuwjaar" vond ik het volgende;

Het Koreaanse Nieuwjaarsfeest is een typisch familiefeest. Veel Koreanen kleden zich voor de gelegenheid in 'hanbok', de traditionele Koreaanse kledij. Men bezoekt de ouders en kinderen maken voor hun ouders een diepe buiging en wensen hun een voorspoedig nieuwjaar toe. De groet die hier bij uitgesproken wordt, is "saehae bok manhi badeseyo", wat letterlijk betekent 'ontvang veel geluk in het nieuwe jaar'. Ouders geven hun kinderen Nieuwjaarsgeld. Een typisch Nieuwjaarsgerecht is 'tteok guk', een soep met daarin samengeperste rijstvlokken. Tijdens de feestdagen worden traditionele Koreaanse spelletjes gespeeld zoals 'yutnori' en 'neolttwigi'.

Dit feest heeft te maken met de maankalender. Na de eerste volle maan in het nieuwe jaar wordt dit gevierd. Ze vierden het dus ook in Groningen. Toen wij daar waren mochten wij nog even proeven van een onderdeel van de maaltijd die ze de vorige dag gegeten hadden. Dit gerecht heet "Japchae" en is bijzonder smakelijk. Speciaal aan dit gerecht is dat alle onderdelen apart bereidt zijn en dat ze voor aanvang gemixed worden. Het smaakt ook nog lekker. Zo kom je dus in aanraking met een andere cultuur waarbij de dan weer wijzer wordt over die andere cultuur en de gebruiken die daarbij horen. 
Deze foto maakte ik nog bij de zonsondergang. Uitzicht vanuit de flat. 
Ondertussen ben ik weer verder met mijn onderhanden project. Hierbij hoort ananas. Dit is de eerste die ik maakte. Het vervolg ... wordt vervolgd. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten